۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۶۰۷۱۴۴
آیت الله مصباح یزدی:

برخی حقوق بشر را فوق دین و وحی می دانند | حوزه محدود به چارچوب سنتی نشود

برخی حقوق بشر را فوق دین و وحی می دانند | حوزه محدود به چارچوب سنتی نشود
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: صدها کتاب درباره سیاسی بودن حقوق بشر در غرب نوشته شده اما برخی در داخل حقوق بشر را بدیهی تلقی کرده و حقوق بشر را فوق دین و وحی می دانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یازدهمین جلسه از جلسات درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که ارتباطات انسانی باید برای تحقق جامعه مطلوب سازماندهی شود، گفت: آدمکشی در هیچ مکتبی جای ندارد اما اگر فکر کنیم که قتل نفس خود به خود یک منکر بدیهی است و استثنا بر نمی دارد اشتباه است.

وی افزود: قتل نفس در صورتی که به عنوان قصاص باشد کم و بیش در همه مکاتب اخلاقی پذیرفته شده است و حتی گاهی به عنوان مجازات عمومی و دفاع از حقوق اجتماعی تجویز شده است، در اسلام حد برخی کارها قتل است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که روحانیت دینی باید دستورات دینی و مسائل معرفتی، اخلاقی و شرعی را تبیین کند، اظهار داشت: گاهی قتل نفس نه تنها حرام نیست بلکه در مواردی مانند قصاص واجب است چرا که اگر این قصاص نباشد برخی مفاسد گسترش پیدا می کند و جامعه را فرا می گیرد.

وی ادامه داد: در مواردی که شارع دستور داده مصالحی وجود دارد و اگر اجرایی نشود ضررهای کلی به زندگی انسان وارد می کند، افکار اجتماعی روز به عنوان حقوق بشر تلاش های بسیاری می کند که به عنوان یکی از کارهای ارزشمند اخلاقی اعدام در همه جا ممنوع شود و به حق حیات بشر استناد می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر به ادعای امروز بشر عمل کنیم باید از احکام اسلامی دست برداریم، ابراز داشت: باید با بحث ریشه ای موضوع را تبیین کرد، گاهی می گویند چرا حوزه باید به فلسفه اخلاق و مسائل مطرح شده تحت عنوان حقوق بشر بپردازد اما وظیفه حوزه این است که اخلاق اسلامی و دینی را تبیین کند.

وی عنوان کرد: باید مسلح به سلاح علم باشیم تا بتوانیم در برابر دشمنان پاسخ داشته باشیم و پاسخ منطقی بدهیم، یکی از مهم ترین راه ها برای تشکیل اجتماع وجود روابط انسانی بین افراد است و انسان نمی تواند به صورت تکی زندگی کند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: گفته می شود اگر بناست جامعه تشکیل شود و افراد بخواهند همکاری و همدلی کنند نمی توان گوشه نشینی کرد و زندگی فردی داشت، در مکتب های اخلاقی امروز دشمن نداشتن و دشمن بودن با دیگران است و می گویند ارزش است که انسان دیگرخواه باشد.

وی اضافه کرد: اگر اینگونه است تبری که از فروع دین اسلام است چه جایگاهی دارد، عزیزان حوزوی توجه داشته باشند که غیر از اشتغال سنتی، ضرورت دارد علوم و مسائلی را بیاموزیم و به دیگران آموزش دهیم و در تبلیغ اسلام از آن استفاده کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که زندگی اجتماعی از آن جهت که وسیله ای برای رشد انسان است مطلوب به شمار می رود، گفت: حد نصاب این است که کارها ضرری به زندگی آخرت نزند، خوف از عقاب و طمع در ثواب حد وسط است که اگر نباشد ذاتا مطلوبیت ندارد.

وی افزود: از نظر اسلام حسن و قبح ها بدیهی نبوده بلکه نظری است یعنی حد وسط دارد، تأثیر کارها باید دفع عقاب یا جلب ثواب اخروی باشد و رسیدن به رضوان الهی باشد، هرچه در رسیدن انسان به سعادت دخالت داشته باشد به همان اندازه مطلوب است و هرچه هر اندازه ضد آن باشد به همان مقدار مذموم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: برای اثبات این موضوع باید در مبانی فلسفه اخلاق بحث کنیم تا در برابر دیگران از موضع خود دفاع داشته باشیم، امروزه صدها کتاب در آمریکا و اروپا نوشته شده که حقوق بشر برهانی نبوده بلکه سیاسی است و سران قدرت ها آن را درست کردند تا سوء استفاده های خود را انجام دهند اما برخی در داخل موارد حقوق بشر را بدیهی تلقی می کنند و حقوق بشر را فوق دین و وحی می دانند.

وی ادامه داد: محدود شدن در چارچوب سنتی حوزه را از اساسی ترین بحث ها غافل می کند، از این رو باید در درس ها، برنامه ها و تحقیقات خود تجدیدنظر کنیم تا به مسائلی که ضرورت بیشتر دارد پرداخته شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که زندگی دنیا هدف نهایی انسان نیست، ابراز داشت: دنیا وسیله ای برای رسیدن به سعادت و کمال در آخرت است، اگر اسلام در مواردی فرموده که انسان باید با گروهی دشمن باشد خلاف اخلاق نیست بلکه اصل اساس زندگی اخلاقی است که انسان را به سعادت می رساند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
محمد قمین
ارسال نظرات